How it's made: de basis
Een fotoreportage met basisinformatie over het productieproces.
Op bezoek bij..
Op 14 september 2017 was ik te gast bij G. van de Munt om in beeld te brengen hoe een kentekenplaat gemaakt wordt. Een kijkje achter de schermen in een wereld van kleurrijke platen.
G. van de Munt is lokaal al ruim 52 jaar actief als grossier in de regio Soest en omgeving. Wat begonnen is als een klein familiebedrijf, is uitgegroeid tot een groothandel in automaterialen met een gevarieerd assortiment aan auto-onderdelen. G. van de Munt bestaat uit een team enthousiaste & vakkundige medewerkers die al langere tijd werkzaam zijn binnen het bedrijf. Door die gezamenlijke kennis en interesse voor auto's, autotechniek en auto-onderdelen, kunt u er terecht voor de meest uiteenlopende vragen. En uiteraard, ook voor al uw kentekenplaten.
Uitvoeringen
In Nederland kun je voor de meeste modellen kentekenplaten kiezen uit twee uitvoeringen:
- Standaard kentekenplaat (geperste plaat)
- Luxe kentekenplaat (plaat met opgelegde kunststof letters en cijfers)
Omdat het productieproces verschilt heb ik beide in beeld gebracht.
Het begint altijd met een blanco kentekenplaat
Hoe ziet zo'n plaat eruit? Ehh tsja, kort gezegd: nogal blanco. Wat me wel opviel is dat ze enooooorm shiny zijn als ze net uit de doos komen. Het zijn hele mooie platen. De schitteringen in fel licht zagen er fantastisch uit in het donker, maar zijn helaas lastig vast te leggen op beeld. Toch een poging: eerst onder gewoon omgevingslicht en daarna in het donker met één felle led. Dan komen ze pas echt tot leven.
Van boven naar beneden: 2x de bekende NL-plaat en een witte kentekenplaat voor aanhangwagens.
Standaard kentekenplaat
Het maken van een standaard kentekenplaat begint met het kiezen van de juiste letters en cijfers die samen het kenteken vormen. Elke letter en cijfer heeft zijn eigen mal. Door de mallen in de juiste volgorde te leggen ontstaat de gewenste kentekencombinatie. Dan worden de karakters met een zware pers als verhoginkjes in de plaat geslagen.
In dit voorbeeld is dat geen echt kenteken maar gewoon mijn eigen naam.
Vervolgens moet de plaat goed leesbaar gemaakt worden. Dat wordt gedaan met behulp van een machine die er bij hoge temperatuur zwarte folie op aanbrengt. Alleen de verhoginkjes in de plaat (letters, cijfers, streepjes en de rand) worden zwart.
Zo ontstaat het uiteindelijke product met zwarte karakters en zwarte rand. Voilà, ik presenteer u: de standaard geperste kentekenplaat, model aanhangwagen.
Luxe kentekenplaat
In Nederland mag je je standaard kentekenplaat omruilen voor het luxe model als je dat wil. De eigenaar van de onderstaande plaat heeft daarvoor gekozen. Hij levert zijn oude kentekenplaat in en er wordt een luxe plaat gemaakt met (natuurlijk) hetzelfde kenteken erop.
Ook hier begint het proces met een blanco plaat. In dit geval een standaard gele NL-plaat. De oude kentekenplaat ligt eronder ter referentie.
De mallen van de benodigde letters en cijfers worden uitgezocht en in de goede volgorde gelegd. In dit geval zijn het speciale mallen die ook meteen als perforator werken. Tijdens het persen drukken die gaatjes uit in de plaat waarin de plastic letters en cijfers later vastgemaakt zullen worden.
Nu is wederom een plaat ontstaan waarin de karakters al als verhoginkjes zichtbaar zijn, samen met de gaatjes.
Men vraagt zich wel eens af: "zijn de geperste letters onder de plastic letters ook zwart?" Het antwoord is ja! Mocht een plastic karakter ooit loskomen van de plaat, dan moet zichtbaar zijn welke daar hoorde te zitten. Ook hier wordt gebruik gemaakt van de machine die alle karakters en de rand zwart maakt. Nu ziet de plaat er zo uit:
Na "zwarten" is het tijd voor het onderdeel dat een luxe plaat tot luxe maakt: de kunststof letters en cijfers. Het zijn holle karakters voorzien van een aantal bevestigingspinnen. Die passen precies in de eerder uitgedrukte gaatjes.
Van dichtbij:
Daarna wordt alles op de plaat gelegd, klaar om stevig vastgemaakt te worden. Hier kun je goed het hoogteverschil zien tussen de geperste letters (bovenste plaat) en dikke plastic letters.
Om de karakters stevig vast te maken worden de bevestigingspinnen aan de achterzijde van de plaat onder grote druk platgedrukt (met behulp van de pers). Nu zitten de kunststof tekens duurzaam aan de plaat vast. Dit is de achterkant..
..en dit de voorkant. Ter vergelijk ligt de oude plaat op beide foto's boven.
Hiermee is de kentekenplaat helemaal af en klaar voor gebruik on the road.
Wel moet er nu nog een belangrijke handeling uitgevoerd worden, namelijk..
Vernietiging
De oude plaat wordt ingenomen door de kentekenmaker en moet vervolgens vernietigd worden. Dit wordt gedaan door de plaat doormidden te knippen.
Aan alles komt een eind. Zo ook aan de diensttijd van een kentekenplaat. Knip:
Samenvattend
In het kader van "een afbeelding is 1000 woorden waard":
Op beide foto's ligt de geperste standaard kentekenplaat bovenaan en de luxe variant met plastic letters en cijfers onderaan.
-Fin-
En daarmee zijn de basisstappen van hoe een kentekenplaat gemaakt wordt in beeld gekomen.
Kentekenkennis bedankt G. van de Munt voor alle gastvrijheid en enthousiaste medewerking aan deze reportage.
Wil je meer weten over het proces? Lees dan de uitgebreide reportage inclusief alle technische details.
Hergebruik van (delen van) deze reportage is niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming.