Gezocht...

...nadere informatie over kentekenplaten.

Wie weet meer?

Om het verhaal van de Nederlandse kentekengeschiedenis verder compleet te kunnen maken ben ik op zoek naar mensen die mij meer kunnen vertellen over de op deze pagina genoemde onderwerpen. Heb je informatie? Neem contact op.

Kentekenseries uit de periode 1951-2007

Vervoer Levende Dieren (VLD-platen)

Graag kom ik in contact met (oud-)medewerkers van de Rijksdienst voor Vee en Vlees (RVV), Nederlandse Veterinaire Dienst en VWA/NVWA die tussen 1980 en 2007 betrokken waren bij de afgifte van VLD-platen. Ik ben onder andere benieuwd naar het systeem achter de afgifte en het productieproces van de platen.

HH-kentekens

Uitgegeven aan brom- en snorfietsen in het grensverkeer. Graag kom ik in contact met mensen die vóór 2006 een brommer met HH-nummer hebben gehad en daarvan nog weten:

BO-kentekens

Deze kentekens werden gebruikt voor aanhangwagens en opleggers in het ferryvervoer tussen Nederland en Engeland. Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar ferryvervoerders/transportbedrijven op de lijn NL<=>UK, alsmede vrachtwagenchauffeurs die BO-kentekens in hun beroep gebruikt hebben.

Z-kentekens en exportkentekens tussen 1951 en 1993

Van deze periode is onbekend of er exportkentekens bestonden en indien wel, hoe het systeem opgezet was. Wel bekend is dat Z-kentekens waarschijnlijk geïntroduceerd werden in 1958, maar het is nog niet duidelijk voor welke doeleinden.

Opgeloste / afgeronde zaken

O-kentekens

Tussen 1963 en 2000 waren er witte O-kentekenplaten in gebruik voor Nederlandse opleggers in het buitenland.

NL-kenteken wit oplegger
© Francoplaque

(17-07-2020) - Opgelost:
Deze platen werden gebruikt wanneer Nederlands-gekentekende aanhangsels zich in een land bevonden dat een afzonderlijke kentekenplaat met eigen kenteken vereiste voor deze categorie.

Onbekend NL-kenteken

Onderstaande kentekenplaat werd op zaterdag 6 oktober 2018 gefotografeerd in Bad Camberg, Duitsland. Is het een Nederlands kenteken en zo ja, wat voor soort serie is het?

Onbekend NL-kenteken R-519381

(18-01-2020) - Opgelost:
Het nummer zelf is een handelaarskenteken uit Litouwen (R5193 81), maar hier geheel verkeerd en illegaal toegepast.

Contact

Alle contactmogelijkheden zijn hier te vinden.

To top