Alternatief personenvervoer

Registratieplaten voor o.a. fietstaxi's.

Amsterdam

Om de kwaliteit van het alternatief personenvervoer, zoals fietstaxi's en tuk tuk's, te verbeteren heeft de gemeente Amsterdam sinds 1 april 2013 een vergunningsregeling ingevoerd. Onderdeel daarvan is dat vergunninghouders hun voertuigen van een registratieplaat moeten voorzien. Deze dient duidelijk zichtbaar én leesbaar aan de voor- of achterzijde van het voertuig bevestigd te zijn conform de hieraan gestelde richtlijnen. Een vergunning is maximaal drie jaar geldig. (1)

Tussen 1 april 2013 en 1 april 2016 bestonden de APV-registratieplaten uit witte tekens op een zwarte achtergrond. Vanaf 1 april 2016 tot 1 april 2019 bestaan de registratieplaten uit donkerblauwe tekens op een witte achtergrond. Ze worden centraal geproduceerd bij Velthuis Reclame in Purmerend. (2)

Oud model Nieuw model

B-99
F-99

B-99
F-99

Op de registratieplaat staan vermeld:

Wanneer de vergunning vervallen of ingetrokken is, dient de vergunninghouder de betreffende registratieplaat/-platen binnen vijf werkdagen in te leveren bij de gemeente Amsterdam ter vernietiging. Dit geldt ook voor de oude registratieplaten (witte tekens op een zwarte achtergrond). Er is dus sprake van een uitsterfbeleid waardoor uiteindelijk alleen platen van het huidige ontwerp in omloop zullen zijn. (1)

Op 26 maart 2018 was er nog slechts 1 zwarte registratieplaat in gebruik. Dit exemplaar werd in april 2018 ingenomen. Daarmee kwam er 5 jaar na introductie van de registratieplaat een einde aan de omloop van het zwart/witte design. (2)

Toekomst

De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd het vergunningsstelsel per 1 april 2019 te willen beëindigen. Omdat APV-registratieplaten direct gekoppeld zijn aan het vergunningsstelsel gaan deze als gevolg daarvan verdwijnen. (2)

Bronnen, referenties en voetnoten

To top